Monday, October 26, 2009

Bajet 2010: Tentera Tak Dipedulikan?

Saya ramai kawan dalam tentera. Mereka kata:

1. Tentera dah banyak berubah. Jauh beza dari dulu.

2. Doktrin peperangan, dasar pentadbiran dan halatuju dah digubal semula menjurus kepada senario pertahanan semasa. Selepas pengganas kominis meletakkan senjata pada hujung tahun 1989 di Semenanjung dan 1990 di Sarawak, tentera terus mengorak langkah memperkasakan tahap kesiapsiagaan tempur. Sistem persenjataan dan kelengkapan lain dipertingkatkan selaras dengan doktrin peperangan terkini. Kesejahteraan kehidupan anggota tentera dan keluarga di kem-kem seluruh negara jauh meningkat. Lihat Pangkalan TLDM Lumut, Kem Sungai Besi dan Kem Wardieburn.

3. Peningkatan modal insan dalam tentera telah bermula lebih sedekad yang lalu. Hari ini dah tak ada anggota tentera yang buta huruf macam dulu. Hari ini hampir setiap anggota tentera peringkat bawahan ada sijil SPM sekurang-kurangnya. Ada juga yang dah ada diploma dan ijazah pertama. Itu peringkat bawahan. Bagi pegawai pula, yang berpangkat Leftenan Muda dan Leftenan mempunyai sekurang2nya diploma. Hampir semua yang berpangkat Kapten dan Mejar dah ada masters. Yang pangkat tinggi lagi dah ada Phd. Malah tentera dah ada universiti sendiri – UPNM!

4. Ada banyak peluang terbuka yang disediakan dalam tentera. Bagi yang tahu, mereka berebut-rebut nak masuk tentera. Setiap kali ada pengambilan rekrut baru, beribu-ribu yang datang. Tempat di UPNM menjadi rebutan. Ramai orang besar negara nak masukkan anak belajar di sana. Saya pun sama. Saya nak anak saya masuk UPNM kalau layak lepas SPM nanti.

5. Dulu ramai yang anggap golongan tentera sebagai “Second Class Citizen”. Ada juga ungkapan mengatakan, “A Good Chinese Son Never Join The Army”. Mungkin bagi kaum Cina bermaksud kalau masuk tentera tak akan jadi kaya. Mungkin betul. Mungkin tidak. Apa pun, ini semua menunjukkan betapa hinanya kalau masuk tentera. Hari ini anggapan dan ungkapan ini dah tak relevan. Kalau ada pun kelompok “Second Class Citizen” sudah tentu bukan golongan tentera. Itu pasti.

6. Walau apa sekali pun, meski pun tidak disebut dalam Bajet 2010, kerajaan tetap mementingkan tentera dan warganya. Dalam bab gaji dan imbuhan kewangan yang lain mungkin tak seberapa tetapi mencukupi. Lumrah alam – berapa banyak pun duit yang dapat tetap tak cukup juga.

7. Itulah antara sebahagian perkara yang diberitahu oleh kawan-kawan saya yang dah berkhidmat berbelas dan berpuluh tahun dalam tentera. Banyak lagi yang tak sempat nak ditulis di sini. Pendek kata, mereka tidak setuju sama sekali kalau dikatakan bahawa kerajaan hari ini membutakan mata dan memekakkan telinga dengan tentera.

No comments: